17. novembra 2012

Iba vášeň pre vzťah nestačí...


Zobrala som si ako názov príspevku tieto Evkine slová. Keď už píšem o knihe, nech názov znie aspoň trošku poeticky. Dnes si dáme taký nekozmetický oddychový sviatočný postík :-) Okrem toho, že vám zreferujem, čo bolo na besede k tejto knihe, pridávam k obom knihám aj malý výťah z nich.

Už to je takmer mesiac, čo som bola na besede o pokračovaní knihy Izabela. Súčasťou tejto besedy bol aj krst, resp. ako to nazývajú, uvedenie knihy do života a autogramiáda. Hoci sa obe knižky dali zakúpiť aj na mieste, ja som už prišla vyzbrojená obomi, pričom druhá samozrejme už bola prečítaná. Konalo sa to celé v Divadle Andreja Bagara v Nitre.

Neviem, či Evičku poznáte, ale ja som rada, že ju okrem písaného slova poznám aj súkromnejšie a už aj osobne. Ak náhodou neviete, kto je táto dáma, tak je to úžasná osoba, ktorú objavili v projekte "Mám talent", kam svojimi dielami prispieva do dnes. Ak obľubujete historickú literatúru, u nej si prídete na svoje. Je veľmi milá a príjemná a dobre sa s ňou smeje :-) Pochádza z Nitry, čo pre milovníka histórie je dar, pretože vieme, čo toto mesto v našej histórii znamená. A tak sa netreba čudovať, že sa začala venovať tomuto typu literatúry.

Za mňa hovorím, že urobila veľmi dobre, pretože nie som fanúšik ženskej literatúry, niečo od Evity a spol. by som ani nezobrala do ruky, nieto ešte od samozvaných autoriek, ktoré sa jedného dňa zobudili a rozhodli sa, že sa zvezú na tom, že ich mama je známa osobnosť a budú z nich spisovateľky. Áno, hovorím napr. o Heribanovej. Hnevajte sa koľko chcete, to je môj názor. V podstate som sa o tom vyjadrila aj pri knihe Ranč u starého otca.  Ja viem, že väčšina žien, slečien to berie ako oddychovku, preto sa tak hojne vydávajú a predávajú, ale pre mňa tento druh literatúry nie je. Ja potrebujem pri tom aj myslieť, spracúvať, dozvedieť sa niečo nové, vcítiť sa do hrdinu/hrdinky. Keď budem chcieť čítať bláboly, zoberiem si moje staré denníky a začnem čítať tie, tam sa aj pobavím :-)


Teraz už k samotnému dôvodu návštevy Nitry. Nevidela som dôvod flákať sa po nákupnom centre medzi milión ľuďmi, tak som vytiahla môjho miláčika a išla som si spraviť zopár nitrianskych záberov. A takto som sa pomaly dostala k divadlu, kde som prišla s dostatočným predstihom a mohla som si chytiť dobré miesto, lebo trpaslíci ako ja potrebujú dobre vidieť :-) A tak som ako v škole skončila v prvej línii :-)


Po privítaní nás všetkých, autorky a predstavenia hlavných aktérov besedy sa samozrejme debatovalo o knihe. Riaditeľka knižnice bola hlavnou moderátorkou, ale samozrejme, že dostali priestor na otázky aj "diváci". Viete, ako je to so mnou, najradšej som tichý pozorovateľ. Navyše odpovede na moje otázky som už mala zodpovedané, keďže s Evkou komunikujem bežne.



Všimnite si tie čierne nechty! Povedala mi, že si hneď pomyslela na mňa, keď si ich lakovala, lebo jej zbublinkoval lak :-D Keby mi to nepovedala, ani si to nevšimnem, lebo mňa práveže zaujala na nej čierna farba laku :-)

V rámci besedy bol aj prednes úryvku z knihy, ktorý čítala táto kočka Kristínka. Mimochodom v pozadí je Evkin manžel.


Ako prekvapenie bola pieseň od Hasprovej Izabela, ktorú rovnako spievala Kristínka a na gitare ju sprevádzal Marek Muzika (mimochodom tiež dobre spieva).


Kniha sa krstila ružencom, ktorý podľa jej vlastných slov súvisí aj s knihou.


Potom prišla na rad autogramiáda a podpisuchtivé čitateľky a že ich nebolo málo :-)




Ja som si samú seba nechala až na koniec a čakala som na svojom mieste :-) Ale dočkala som sa... Aj som si to natočila, je to v zostrihu videa na konci :-)

P
ôvodne som sem chcela dať aj preklik na make-up a nechty. Stihla som publikovať len nechty.



Po besede som bola pozvaná do zákulisia divadla za okrúhly stôl na VIP oslavu :-o) Dobré vínko, pagáče, tortička aj domáca Marlenka, mňam.






Máme aj spoločnú, no tá sa ešte ku mne nedostala a na druhej sa strašne cerím :-D

Ešte raz sa spievala Izabela a Marek zaspieval sólo ďalšiu. Volala sa Odvykám, je od skupiny ENS a ja si teraz musím odvykať od jej počúvania, lebo aj napriek tomu, že je to pesnička o rozchode, je krásna. Povedal mi síce, že ju nájdem na YT, ale to nebola jeho verzia. Asi si myslel, že keď povie Soundcloud, nebudem to poznať. No ja poznám, našla som si ho tam a toto je ona v jeho podaní :-)
Spoznala som tam ďalšie autorky, zákulisie divadla, spokojná a šťastná som išla domov. No a toto je sľubovaný zostrih...


Keď už píšem o akcii, dovolím si rovno pridať aj čo - to o oboch knihách. Nevidím dôvod dávať to do dvoch príspevkov a naťahovať to, lebo aj tak mám toho dosť na zozname a o príspevky núdzu nemám, skôr ich mám prebytok :-/ Ale pozor, prezrádzam určitý obsah deja.


Izabela - Láskou spútaní
Autor: Eva Ava Šranková
Väzba: lepená, paperback
Počet strán: 336
Vydavateľstvo: Ikar (séria kníh Mám talent)
Rok vydania: 2011

Kniha má prológ, štyri časti rozdelené na kapitoly, vysvetlivky, zoznam osobností, ktoré v knihe vystupujú a ich život v kocke a zoznam literatúry. Kniha je plná historických faktov, ktoré si autorka brilantne naštudovala. Nečakajú vás tú mušelínové šaty a večierky, kde sa hojne pije, je a tancuje a chodí sa z hradu na hrad. Čaká tu na vás stredovek taký, ako bol - krutý, násilný, neprikrášlený. Zrada, vraždenie, dýka do chrbta aj od vlastného brata, či už znásilňovanie vlastným manželom, alebo okoloidúcim páchnucim vojakom. Stredovek nebol len o živote na hradoch, šperkoch a bohatstve. Stredovek bol ... temný.

Príbeh sa odohráva v pätnástom storočí, konkrétne v jeho prvej polovici. Autorka nás tu začína oboznamovať ako s historickými faktami tohto obdobia, tak aj s najdôležitejšími postavami, vďaka ktorým sa Izabela zrodila, a to jej rodičmi Annou a Filipom. Ako to už v takýchto príbehoch býva, ich láske nebolo dopriate. Krutý pán de Moselle, otec Anny zničil všetko, čo oboch robilo šťastnými. Najprv Annu sľúbil za manželku chlýpnemu a úchylnému grófovi Hugovi a aby nebolo málo, Filipa dal zabiť pred jej očami. Po ich láske však zostal dôkaz - Anna porodila dievčatko, Izabelu. A tu sa začína Izabelin príbeh.

Izabela vyrastá v rodine kupca, keďže vinou jej starého otca jej nebolo dopriate vyrastať v Moselle.  Pri poprave  jej nevlastného otca, ako aj jej vlastnej, sa skríži jej cesta s tajomným rytierom Filipom, ktorý jej zachráni život a berie ju so sebou do Lotrinska. Izabela viac krát prežije sklamanie, zradu, dozvedá sa, kto vlastne je. Do života jej vstupuje ďalší muž - André. Po jej úteku a neskoršom návrate Filip zomiera, porodí syna a do jej života vstupuje René de Bar, s ktorým sa po určitých udalostiach rozhodne zostať. Všetko sa zmení v okamihu, keď sa náhle ukáže jej láska André a dozvedá sa pravdu. Hoci André odchádza, Izabela je rozhodnutá vydať sa za ním a po ceste sa poráta s tými, ktorí jej v živote najviac ublížili...

Izabela II - V tieni Notre - Dame

Autor: Eva Ava Šranková
Väzba: lepená, paperback
Počet strán:192
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2012

Pokračovanie knihy Izabela - Láskou spútaní má takisto štyri časti rozdelené na kapitoly vysvetlivky na konci knihy a opisy osobností, ktoré sa nachádzajú v texte. Je jej pokračovaním a popisuje cestu Izabely za jej cieľom, ktorý si určila na konci prvej knihy. Jej osud sa opäť vyvíja na pozadí historických udalostí, autorka neupúšťa od uvádzania do histórie. Priznávam sa, že počas "cestovania" Izabely som cestovala s ňou na Google Earth. Len čo sa objavil nejaký názov, pozerala som, či dané mesto existuje aj v súčasnosti.

Izabela opúšťa Reného a vydáva sa na cestu  svojou láskou a za pomstou. Predtým si ale musí odpykať trest. Tým je to, že René ju nechce pustiť, miesto toho ju doma drží ako väzňa a každú noc ju znásilňuje, až kým jej s útekom nepomôže Bentrand. Ešte predtým pošle preč, do bezpečia syna a môže odísť aj ona.

Najprv sa ide porátať so starým otcom. Osud jej praje a zabije dve muchy jednou ranou. Doslova. Teda takmer doslova, lebo rana bude len jedna. A to tá, ktorou prebodne zradkyňu, jej niekdajšiu priateľku. Zisťuje, že vojvodovo znásilňovanie bude mať následok, čaká jeho dieťa. Bentrand ju miluje aj napriek všetkému a aj tomu, že ju sprevádza a ceste za jej milovaným. A potom, po dlhom putovaní, nastáva ten okamih, sa stretá s Andrém. Bentrand sa vracia k vojvodovi. To, za čo bojovala, ten, kvôli toto všetko podstúpila, vôbec za to nestál. Končí sa storočná vojna, končí sa príbeh Izabely. Keďže toto je definitívny koniec, ďalšie pokračovanie už nebude, neprezradím koniec. Koniec sa mi ale veľmi páčil, pretože bol iný, ako ostatné. Nedajte sa oklamať :-) Prezradím len, že sa končí vo Florencii a rozuzlí sa v Paríži.

Odhliadnuc od tých katastrofálnych obálok, ktoré z neviem akého dôvodu vydavateľstvo vybralo, musím povedať, že knihy sú podľa mňa úžasné. Mrzí ma len, že vďaka týmto obálkam ich niekto môže hodiť do mušelínových orgovánovo saténových vôd. :-( Ja sama priznávam, že keby som obsah knihy nepoznala už z "talentu", tak by som po nej nešla, lebo obálka mi jasné dáva najavo, že to nie je môj žáner. Čo keď si toto povedia aj ostatné, ktoré preferujú žánre ako ja? Obe knihy sú síce lovestory, ale vôbec som nemala pri čítaní pocit, že ňou je, že by bola Izabela nejaká bohyňa, ktorú každý chce a padá jej k nohám. Prešla si svojimi útrapami, prežila si všetko, čo prežila. V každom prípade kniha prevetrá dejepisné znalosti tým, ktoré od dejepisu delí už nejaký ten rok alebo desať... alebo pätnásť a viac :-D

Za čo má ale Evka môj obdiv je to, ako si pri písaní naštudovala históriu, príp. staré mapy, aby všetko sedelo. Väčšinou sa lovestory odohrávajú v nejakom 17. storočí, ale pritom ako keby sa tam neodohrávali. Tu to máte "ze vším všudy". Čo sa týka deja v prvej knihe bolo mojou výtkou lakovanie nechtov, ktoré pred tým nebolo lakovaním, ale farbením hennou a že mi chýbala francúzska výslovnosť vo vysvetlivkách. V tejto som nič podobné nepostrehla a francúzštinu som si prispôsobila podľa slov, ktoré už po francúzsky poznám :-)

Ja len dúfam, že som neprezradila priveľmi. A je tu aj niekto, kto Izabelu alebo obe, čítal?

Prajem pekný deň!


2 komentáre:

  1. Zuzanka, tak nádherne napísať a hlavne opísať všetko ohľadne krstu, knihy a zážitkov vieš snáď iba TY. Veľmi sa mi to páči a prečítala som si niekoľkokrát a viem, že sa k tejto Tvojej a mojej obľúbenej téme akou je kniha ešte určite vrátim. A vieš čo je na tom najlepšie? Že ako správneho čitateľa a milovníka kníh si ma na túto knihu navnadila a určite si ju prečítam. Ešte raz vrelá vďaka.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Ildi, už som myslela, že ani teba nenavnadím :-) (ale asi si mala kopec roboty ;-) ) Ja ju/ich určite odporúčam! Už sa teším na Evkin ďalší román, tiež bude historický :-)

      Odstrániť

Vopred ďakujem za prečítanie a komentáre...

Prosím, rešpektujte moje prianie a nevkladajte do komentára pozvánky na giveaway a linky blogov. Komentáre toto ignorujúce budú bez upozornenia a odpovede zmazané. Ďakujem za pochopenie.