20. januára 2013

What is this color?

Dnes len tak od veci. Ani dnes nemal byť príspevok. Zobrala som si na mušku farby. Napadlo mi to pri písaní poznámok k laku, ktorý som si dnes lakovala. Nepochybujem o tom, že sa to stalo už viacerým z vás. Čo? Aký odtieň laku to je? Aká je to farba tieňov? OK, pýtať sa na to chlapa, je zbytočné, všetky poznáme ten vtipný obrázok kolujúci po internete. Ako som už dnes písala na Facebooku, dávala som jednoduchú otázku, aký je to odtieň fialovej a dostala som ešte jednoduchšiu odpoveď, že fialový :-).

zdroj
Určite si pamätáte z výtvarnej výchovy rozdelenie farieb na teplé, (oranžová...) studené (modrá...) a neutrálne (fialová). No na začiatok som mala skôr asi spomenúť rozdelenie farieb na primárne, sekundárne a ďalšie.

♥ Primárne farby sú červená, modrá a žltá, ktoré tvoria základný farebný model "RYB", ktorý je predchodcom dnešného modelu "RGB"(red - green - blue), ktorú poznáte napr. z Windows skicára, či "CMYK" (cyan - magenta - yellow - black), ktorú poznáte z tlačiarní.

♥ Sekundárne farby sú zelená (modrá + žltá), oranžová (žltá + červená), fialová (modrá + červená) a vznikajú miešaním základných farieb.

♥ Ostatné odtiene sú hnedá (modrá + žltá + červená), ružová, čierna, biela a šedá.
zdroj
Keď som chodila do školy, toto miešanie farieb sme mali naznačené na zadnej strane obalu temperových farieb :-) Na dnešných, teda aspoň na tých, ktoré mám doma, to nie je. Na čo, keď sú tam všetky namiešané...
zdroj
Všetci poznáme farebnú tabuľku zo skicára, ktorá obsahuje 239 odtieňov, ku ktorým sa priraďuje ešte hodnota od 0 po 255 troch základných zložiek, takže každý z tých 239 má svojich ďalších 255.
Potom sa netreba čudovať, keď vznikajú všetky tie názvy farieb, ktoré chlapi a aj mnohé ženy, jednoducho nazvú modrou, červenou alebo fialovou. No veď toľko nádychov a odtieňov, ktoré vytvoria nejaký tón, sýtejší alebo jasnejší, aby ich toľko nebolo :-D

Mojím koníčkom je vyšívanie, takže som zvyknutá stretávať sa s veľa odtieňmi a aj s niekedy šialenými názvami, ktoré sú im priraďované. No aj napriek tomu, výber názvov mám obmedzený a používam jeden pre viacero odtieňov. Jednoducho je to fuchsiová a už ju nerozlišujem, či je to fuchsia fandango, antique, alebo rose.

Teraz som chcela pridať tabuľku s odtieňmi a názvami. Aspoň niektorými. Potom mi napadlo, že by som si to asi mala naštudovať, pretože každá sa skladá z určitého množstva červenej, zelenej a modrej. Keď som sa do toho pustila, bolo toho veľa a bolo to všetko na wikipedii. :-/

Takže pridávam len "screeny" s odkazmi na odtiene farieb, ktoré obsahujú ešte robor jednotlivých odtieňov, vrátane ich zložiek. A máme pomôcku na určenie odtieňu farby laku. Zistila som, že tá moja je "Electric Indigo". :-) Asi :-D

odtiene šedej

odtiene hnedej

odtiene ružovej

odtiene červenej

odtiene fialovej

odtiene tyrkysovej

odtiene modrej

odtiene zelenej

odtiene oranžovej

odtiene žltej

odtiene bielej
Človek by neveril, koľko odtieňov môže mať biela :-D Ako volíte farby do popisu lakov na nechty vy? :-)

Obrázky v texte majú uvedený zdroj, okrem jedného, ktorý je môj a druhého, ktorý som vygooglila, sú ostatné z Wikipedie. Text je poskladaný z toho, čo som si o farbách zapamätala.

Pekný zvyšok nedele!


16 komentárov:

  1. KOnečně vím, kam budu chodit na názvy odstínů :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hehe, inak je to sranda, ja som túto somarinku musela napísať, ak nebudem lenivá, budem sa podľa toho riadiť aj ja :-)

      Odstrániť
  2. Heh... ja mám teda svoje vlastné názvy, ako napr. marhuľovo-broskyňová, oranžovo-ružová, pekná zelená, kakačkovo hnedá, vyblednutá čierna, špinavá biela :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja si tak nazývam farby pri vyšívaní :-D

      Odstrániť
  3. Tak to je něco pro mě, já mám věčně problém určit odstín barvy :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. irituje ma to! že odtiene červenej a pritom polovička z toho sú podľa mňa odtiene ružovej! mala by som si to sama rozdeliť nejako po svojom :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ružová vznikla z červenej,takže sa farby nachádzajú v oboch. to isté je aj medzi odtieňami modrej, alebo oranžovej. po mojom by som napísala možno tak 10 odtieňov, išlo o tom, ako sa farby delia, koľko majú pomenovaných odtieňov.

      Odstrániť
  5. toto mi pripomenulo ako priatel v partii povedal, ze nejaky ma tyrkysove tricko...no co ti budem hovorit, bola z toho diskusia:DD a nedavno som bola svedkom podobnej diskusie akurat o koralovej, niekedy je sranda chlapov pri tom sledovat:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. a ešte horšie sa s nimi na farbe dohadovať. ako keď sme my vyberali farbu do izby. že oranžovú, ja nechcem oranžovú, ja chcem broskyňovú...aká je to broskyňová? takáto. veď to je oranžová. to nie je oranžová! oranžový je západ slnka :-D no jo, no :-)

      Odstrániť
  6. Asi se začnu učit názvy :D. Aby až popisuju laky, mohla jsem být přesnější :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :-) veď preto som sa v tom začala vŕtať. farba laku bola evidentne fialová. ale keď som videla, koľko modrého podtónu má v sebe, vŕtalo mi to v hlave :-) a tak som (asi) pre ňu vhodný názov aj našla :-)

      Odstrániť
  7. Velmi dobry post. Ja takto detailne farebne odtiene neurcujem, ale jasne, ze je to zaujimave. Pekny vecer Ti zelam a aj cely tyzden.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to asi väčšina :-) asi občas do toho nakuknem, lebo nechcem mať každý lak cyklaménový, či fialový, levanduľový ap. :-) ďakujem, aj tebe!

      Odstrániť
  8. Taky skvělý článek. Nemám problém přiřazovat barvám jejich "skutečná" jména, ale musím přiznat, že s fuchsií fandango/antique/rose jsi mě dostala :D Jdu googlit. A tabulky z Wiki jsou pro mě taky novinka, kruciš proč to neznám už dávno? :D Takže dík, zas jsem o dost vzdělanější.
    Verunka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to mala byť taká vtipná vsuvka :-D ver tomu, že aj ja som vzdelanešia :-D keď klikneš na tie tabuľky, tak tam zase na odtiene, nájdeš tam podrobné popisy ku každej farbe, aj z akého pomeru sa skladá, alebo podľa čoho má farba meno :-) je tam toho požehnane.

      Odstrániť

Vopred ďakujem za prečítanie a komentáre...

Prosím, rešpektujte moje prianie a nevkladajte do komentára pozvánky na giveaway a linky blogov. Komentáre toto ignorujúce budú bez upozornenia a odpovede zmazané. Ďakujem za pochopenie.